پست-ویژه-تصویر

مصرف روزانه قند و شکر چقدر است؟

مصرف روزانه قند و شکر چقدر است؟ یکی از پر مصرف ترین ها در طول روز برای هر انسان است ولی روزانه چقدر می توان از قند و شکر استفاده کرد. و عوارض مصرف بیش از اندازه آن چیست؟ چه تفاوتی بین شکر و قند طبیعی موجود در سبزیجات و میوجات است؟ نظریه های علمی  پیشنهاد می کنند که مصرف شکر نباید بیش از ۵% کالری در روز شود و این که چطور این میزان را کنترل کرد کار را بسیار پیچیده می کند. ما در این مقاله ازمجله سورنا با یک کارشناس تغذیه در این باره گفتگو کرده ایم که در ادامه این گفتگو را می خوانید:

استاندارد مصرف روزانه قند و شکر چقدر است؟

تغذیه سالمسبزی و میوه دارای ارزش غذایی فراوانی است زیرا قند آنها در خون اثر منفی ندارد. با این حال، کسانی که تلاش می کنند میزان قند مصنوعی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند میوه یک گزینه بی نظیر است. که می تواند فرد را از خوردن تنقلات شیرین دور نگه دارد.

  • آب همه میوه ها و خوراکی هایی که فیبر دارند را مصرف کنید. ۲ یا ۳ تکه میوه در روز خوب است هرچند اگر بتوانید کنار میوه ها آجیل و خشکبار هم بگذارید بهتر است.پروتئین، جذب قند در جریان خون را کند می کند و انرژی طولانی تری را فراهم می کند.
  • میوه های خاصی مانند سیب و انواع توت از نظر قند طبیعی در خون بهتر از آن دسته میوه هایی هستند که در مناطق گرمسیر مانند انبه و آناناس وجود دارند.میزان قند میوه به شکل طبیعی خیلی بالاتر است. میوه های خشک هم به دلیل آنکه آب آنها تبخیر شده از نظر قند طبیعی بسیار غنی هستند.

آیا دسته مشخصی از سبزیجات وجود دارند که شما برای مصرف روزانه توصیه کنید؟

در بعضی از کشورها این دسته ها به پنج نوع سبزی اصلی و دو نوع میوه اصلی تقسیم می‌شوند. که نسبت ایده آلی است گرچه که تعداد سبزیجات هر چه بیشتر شود بهتر است.

مصرف روزانه قند و شکر چقدر است و آیا همه قندها یکسان هستند؟

تغذیه سالمجدیدترین دستور کار سازمان بهداشت جهانی در واقع درباره خطر استفاده بی رویه قند و شکر است. در حال حاضر روزانه مصرف فقط ۵ یا ۶ قاشق چای خوری شکر مجاز دانسته شده است. یک قاشق چای خوری شکر حدود ۴ گرم است بنابراین شما میتوانید بسنجید که تا چقدر می توانید قند و شکر استفاده کنید.

  • میزان قند موجود در خوراکی های بسته بندی شده معمولا مشخص شده، از این رو برای مصرف کننده سخت است که میزان قند آنچه که می خورد را محاسبه کند. پس فهرست مواد تشکیل دهنده این خوراکی ها را ببینید و به میزان قند آن توجه کنید.
  • تحقیقات سال های گذشته نشان داده اند که در واقع غلات هم حاوی قند زیادی هستند. چه آن دسته از غلات که شیرین هستند و چه آن دسته که شیرین نیستند. این یعنی ما هنگام خریدن غلات هم باید به میزان قند مورد استفاده در روز آگاه باشیم و هوشمندانه از آنها استفاده کنیم.

آیا مصرف بیش از اندازه قند و شکر در کوتاه مدت علائمی را نشان می دهد؟

اگر شما بیش از حد چربی اشباع شده مصرف کنید احتمال دارد. که توده های زرد رنگ کوچکی زیر چشم و یا پشت بازوهای شما ایجاد شود. اگر شما این علائم را دیدید باید توسط پزشکتان کلسترول خون خود را بررسی کنید. چون امکان ندارد چربی به خوبی متابولیزه نمی شود یعنی چربی در خون حل نمی شود.

  • اگر شما بیش از اندازه قند و شکر مصرف می کنید نکاتی وجود دارد که باید آنها را بررسی کنید. پایین آمدن قند خون زمانی اتفاق می افتد که شما علائمی شبیه به سرگیجه، تحریک پذیری بالا و تنش و اضطراب را تجربه می کنید.
  • یک راه برای کنترل قند کم بخورید و همیشه بخورید. از اینکه با شیرینی بخواهید قند خود را سریع تنظیم کنید بپرهیزید و از خوراکی هایی با گلوکز پایین شروع کنید. سعی کنید طی روز هر سه ساعت کمی قند خون خود را افزایش دهید تا ثابت بماند.

سه توصیه مهم درباره قند و شکر و ارتباطش با رژیم غذایی از نظر شما چه چیزهایی است؟

  1. مواد تشکیل دهنده خوراکی های بسته بندی شده را بخوانید و بر اساس میزان قند کالاها را مصرف کنید.
  2. از میزان کمیت و کیفیت قند در وعده های غذایی (صبحانه، ناهار و شام) و میان وعده های خود مطمئن باشید.
  3. اگر می توانید کربوهیدرات نشاسته دار را با پروتئین مصرف کنید زیرا گلوکز مواد غذایی را کاهش می دهد. و همچنین انرژی را حفظ می کند و مانع میل شدید به خوراکی های شیرین می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *